לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות,
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר

    האם לקטין יש זכות דעה על המשמורת שנקבעת לגביו?

    נקדים ונאמר כי לקטינים זכות חקוקה להביע את עמדתם בכל הנוגע לסוגיית קביעת המשמורת עליו והסדרי הראייה במסגרת הליך גירושין שמקיימים הוריהם.

    כל זאת מכוח סעיף מפורש בתקנות סדר הדין האזרחי המטיל על בית המשפט לענייני המשפחה חובה להעניק לקטין הזדמנות אמיתית להביע את דעותיו, רצונותיו ורגשותיו בעת קיום דיונים הנוגעים לחייו של הקטין.

    משרד עורכי דין שלו & וינגסט, מספק ייעוץ משפטי בכל הקשור לזכויות הילד בתהליך הגירושין, בין אם אתם לפני גירושין או שכבר בתהליך גירושין, פנו אלינו לקבלת ייעוץ בנושא.

    לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר עוד היום בטלפון 054-4226117, או מלאו את טופס צור קשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

    מכיוון שאפוטרופסות, משמרות והסדרי ראייה הם ללא ספק עניינים שלהם השלכה רחבת היקף על חיי הקטין, מובן שהתקנה הנ"ל מחייבת את בית המשפט לשמוע את עמדת הקטין במסגרת הליך משפטי המתנהל בין הורי הקטין ובו כלולים עניינים כגון אלה.

    ראוי לציין שבית המשפט אמנם חייב להעניק לקטין הזדמנות להישמע אולם בידי היושבים בדין נותר שיקול דעת מלא בכל הקשור למשקל שיעניקו לדברים אשר הביע בפניהם הקטין.

    עיגון נוסף לזכותם של קטינים להישמע במסגרת הליכים משפטיים הנוגעים לחייהם מקורו באמנת זכויות הילד, אמנה בינלאומית עליה חתומה גם מדינת ישראל.

    בסעיף 12 לאמנה זו נקבע כי מדינות החתומות על האמנה מחויבות לאפשר לקטין המסוגל להביע דעה משל עצמו להציגה בחופשיות בכל עניין הנוגע לו. לא רק זאת אלא שהאמנה מחייבת הענקת משקל ראוי לדעותיו של הקטין בהתאם לגילו ובגרותו.

    לגיל הילד, מידת בגרותו וכושר אבחנתו השפעה על המשקל שיעניק בית המשפט לעמדותיו

    כפי שתואר לעיל אין עוררין על כך שלקטין זכות להביע את עמדותיו בכל הקשור לקביעת זהות ההורה המשמורן, הסדר משמורת משותפת, הסדרי ראיה וכד'.

    רצונותיו של הקטין מתווספים לשלל הטיעונים המנומקים שמביאים הצדדים בפני בית המשפט ועל היושבים בדין האחריות לאזן בין האינטרסים השונים ולהוציא תחת ידם את ההחלטה הטובה והצודקת ביותר.

    טובת הילד היא נר לרגליהם של בתי המשפט לענייני המשפחה אולם אין זאת אומרת שלרצונותיו של הקטין יהיה בהכרח משקל מכריע. בפסיקה נקבע כי על השופטים לקחת בחשבון את מאפייניו של הקטין, גילו, מידת בגרותו, כושר שיפוטו, עד כמה בחירתו היא באמת חופשית (או שנובעת מלחצים מצד אחד ההורים) ועוד.

    במקרים חריגים ימנע בית המשפט מקטין להשמיע עמדותיו

    הליכים בבית המשפט לענייני משפחה מטבעם שרגשות עזים עשויים להיות מעורבים בהם. אם ימצא בית המשפט שקיימת סבירות גבוהה שהקטין ייפגע מהשמעת עמדתו במסגרת ההליכים (אפילו אם זו נשמעת ללא נוכחות הוריו או נציג מטעמם) יכול בית המשפט למנוע מן הקטין לעשות זאת.

    עמדותיהם של ילדים בנוגע למשמורת ישמעו בדלתיים סגורות וללא נוכחות הוריהם או נציג מטעמם.
    בדרך כלל הגיל המינימאלי להבעת דעה הוא שש אולם בית המשפט רשאי לשמוע גם ילדים קטנים יותר.

    ככל שמדובר בילד בוגר יותר יינתן משקל גדול יותר לעמדותיו. ראוי לציין כי לקטינים זכות להשמיע עמדתם לא רק בכל הקשור למשמורת אלה גם במהלך דיונים על חינוכם, יציאה מן הארץ או כל נושא אחר לו השלכה על חייהם.

    משרד עורכי דין שלו & וינגסט, מספק ייעוץ משפטי בכל הקשור לזכויות הילד בתהליך הגירושין, בין אם אתם לפני גירושין או שכבר בתהליך גירושין, פנו אלינו לקבלת ייעוץ בנושא.

    לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר עוד היום בטלפון 054-4226117, או מלאו את טופס צור קשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

    פרסום לעורכי דין פרסום לעורכי דין
    דילוג לתוכן